Controller a.i.
Periode: 11.2017 - heden
Pro Persona, geestelijke gezondheidszorg
Verantwoordelijk voor:
- Projectleiding werkgroep Finance in een Pro Persona breed project met als doelstelling Vereenvoudiging Ondersteunende Systemen, voor de domeinen HR, Inkoop / Logistiek en Financiën;
- Intern trekken van veranderingen binnen de F&C-organisatie.
Resultaat: succesvolle geïmplementeerd ERP systeem voor de ondersteunende processen en andere veranderingen binnen de Finance & Control organisatie.
Business controller a.i.
Periode: 11.2015 - 06.2017
Gemeente Amsterdam, cluster Dienstverlening & Informatie, o.a. rve Dienstverlening en IVE D&I
Verantwoordelijk voor:
- adviseren en ondersteunen RVE-directeur en IVE-manager en organisatie m.b.t. efficiënte en effectieve bedrijfsvoering;
- opstellen Zero Based Begroting voor IVE;
- opzetten prestatiemanagement / -beoordeling binnen IVE;
- zorgdragen voor een adequaat en ordentelijk financieel beheer binnen de RVE en IVE;
- coördineren P&C producten rve Dienstverlening;
- lid managementteam van de RVE en IVE;
- functionele aansturing gedeconcentreerd werkende functionaris(sen) P&C en advies.
Resultaat: succesvolle (tijdelijke) invulling van de functie business controller.
Business controller a.i. (rve Handhaving & Toezicht)
Periode: 04.2015 - 06.2015
Gemeente Amsterdam, cluster Dienstverlening & Informatie
Verantwoordelijk voor:
- Adviseren en ondersteunen RVE-manager en organisatie m.b.t. efficiënte en effectieve bedrijfsvoering;
- In samenspraak met RVE-manager bepalen van de invulling van deze nieuwe (control)rol binnen de gemeente / rve (kwartiermaken);
- Zorgdragen voor een adequaat en ordentelijk financieel beheer binnen de RVE; lid managementteam van de RVE;
- Functionele aansturing gedeconcentreerd werkende functionarissen P&C, financieel advies en administratie.
Resultaat: eerste opzet en (tijdelijke) invulling van de functie business controller.
Projectcontroller (en lid MT)
Periode: 12.2010 - 03.2015
Gebiedsontwikkeling Luchthaven Twente e.o.; Gemeenschappelijke Regeling Gebiedsontwikkeling (samenwerking provincie Overijssel en gemeente Enschede)
Verantwoordelijk voor:
- (inrichting van) het totaal financieel beheer en administratie;
- sparringpartner directie, (project)managementteam en planeconoom;
- het informeren en adviseren van directie en managementteam;
- opstellen (meerjaren)begroting, verantwoordingsdocumenten en jaarrekening;
- opstellen management- en bestuurlijke informatie en rapportages;
- het adviseren en ondersteunen in het kader van Administratieve Organisatie, Interne Controle, rechtmatigheid, BTW-vraagstukken, subsidiemanagement en projectfinanciering;
- voorzitter treasurycomité Gemeenschappelijke Regeling t.b.v. projectfinanciering.
Resultaat: Project “in control”
Projectcontroller
Periode: 04.2009 - 11.2010
Vliegwiel Twente Maatschappij; Projectorganisatie Gebiedsontwikkeling (samenwerking provincie Overijssel, gemeente Enschede en Rijksvastgoed en Ontwikkelingsbedrijf)
Verantwoordelijk voor:
- het zorg dragen voor een ordentelijk financieel beheer en administratie;
- het informeren en adviseren van directie en projectorganisatie;
- het opstellen van budgetrapportages voor directie en bestuurlijk overleg;
- projectleider organisatieverhuizing naar een locatie nabij het plangebied;
- ondersteunen en adviseren inzake het opzetten van het tijdelijk beheer Vastgoed, na overdracht gronden aan de nog op te richten grondexploitatiemaatschappij.
Resultaat: Financieel beheer en administratie op orde en project “in control”
Interim projectcontroller cluster Grondbedrijf
Periode: 09.2008 - 12.2009
Gemeente Enschede (100.000+ gemeente)
Verantwoordelijk voor:
- het geven van een kwaliteitsimpuls aan het (sturen en) beheersen van stedelijke ontwikkelingsprojecten;
- ondersteunen en adviseren van de projectadministrateurs bij het analyseren en opstellen projectrapportages;
- ondersteunen Controller op diverse gebieden binnen de bedrijfsvoering;
- organiseren opleidingstraject Projectcontrol voor o.a. projectmanagers, planeconomen, administrateurs.
Resultaat: betere beheersing van de stedelijke ontwikkelingsprojecten.
Directie- en managementadviseur (Bedrijfsvoering)
Periode: 07.2008 - 12.2011
RIBW Arnhem en Veluwe Vallei (AWBZ zorgaanbieder)
Verantwoordelijk voor:
- Diverse werkzaamheden en adviezen op gebied van bedrijfsvoering;
- Advies en ondersteuning in relatie tot formatieberekeningen o.b.v. ZorgZwaartePakket;
- Opstellen en implementeren Intern Controleprogramma en uitvoeren IC- werkzaamheden regeling AO/IC AWBZ Zorgaanbieders;
- Ondersteunen en adviseren diverse functionarissen afdeling Bedrijfsvoering.
Resultaat: o.a. geïmplementeerd intern controleprogramma (bedrijfsvoering en regeling AO/IC AWBZ).
Interim projectcontroller EU-project (penvoerder)
Periode: 07.2008 - 03.2009
Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (ministerie van OC&W)
Verantwoordelijk voor:
- Adviseren en ondersteunen van de projectleider (penvoerder) bij totstandkoming en analyse interim report/tussentijdse verantwoording van de Europese subsidie(s);
- Verantwoordelijk voor bewaking projectbudget, vorming projectdossier en verantwoordingsdocumentatie richting partners consortium en EU;
- Financieel aanspreekpunt EU-partners.
Resultaat: Financiële beheersmaatregelen geborgd en door EU goedgekeurde (tussentijdse) verantwoording.
Directie adviseur (Planning & Control)
Periode: 03.2008 - 06.2008
Stichting Voormekaar; welzijn van ouderen
Verantwoordelijk voor:
- advies en ondersteuning totstandkoming AO/IC en opzetten model voor kostprijsberekeningen, managementinformatie en begroting 2009 in kader van overgang van budget- naar gedeeltelijke productfinanciering door betrokken gemeenten.
Resultaat: model kostprijsberekeningen en managementinformatie, begroting 2009, actuele administratieve organisatie.
Interim adviseur sector Bedrijfsvoering
Periode: 01.2007 - 12.2007
Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (ministerie van OC&W)
Verantwoordelijk voor:
- adviseren en ondersteunen van de projectcontroller bij totstandkoming verantwoordingen Europese subsidie(s). O.a. opstellen interne project procedures, projecthandboek en contracten samenwerkingsverbanden Europese partners;
- opzetten en implementeren methode voor projectmatig werken binnen de Rijksdienst;
- (intern) projectleider Europese Aanbesteding ten behoeve van de inhuur van specialistisch personeel (in nauwe samenwerking met inkoopadviseur Ministerie OC&W);
- ondersteunen afdeling Control bij totstandkoming intern controleplan, inclusief het uitvoeren van een audit op de subsidieprocessen binnen de Rijksdienst.
Resultaat:
- vermindering van de (financiële en operationele) risico’s bij huidige en toekomstige EU-projecten binnen de Rijksdienst, inclusief verbeterde samenwerking IAD en Rijksdienst;
- eerste aanzet tot projectmatig werken binnen deze rijksdienst;
- succesvolle Europese aanbesteding, inclusief gunning opdracht;
- uitgewerkt intern controleprogramma voor 2008, inclusief procedures en formats;
- rapportage van bevindingen “Audit Subsidieprocessen”, inclusief aanbevelingen en punten ter verbetering.
Interim AO/IC functionaris (incl. rechtmatigheid)
Periode: 01.2006 - 03.2007
Gemeente Amersfoort (100.000+ gemeente)
Verantwoordelijk voor:
- De administratieve organisatie en interne control binnen gehele sector Stedelijke Ontwikkeling en Beheer. Uitvoeren van interim en (gedeeltelijke) jaarrekening controles, inclusief afstemmingen met accountant.
- Opzetten en uitvoeren controle rechtmatigheid.
Resultaat: structurele verbetering systeem administratieve organisatie en interne controle.
Docent en medeontwikkelaar cursus “procesbeschrijving en administratieve organisatie”
Periode: 01.2006 - 03.2007
Adcare; Opleidingsbureau zorginstellingen
Verantwoordelijk voor:
- het verzorgen van bovengenoemde cursus (specifiek gedeelte procesbeschrijving).
Resultaat: enkele keren per jaar verzorgen van deze cursus voor groepen van 4 tot 10 cursisten.
Projectadviseur (administratieve organisatie en interne controle)
Periode: 2006 - 08.2006
Canisius Wilhelmina Ziekenhuis, Nijmegen
Verantwoordelijk voor:
- ondersteuning kaderregeling AO/IC AWBZ gefinancierde instellingen door onder andere het vastleggen van de AO voor de minimale variant (in PROTOS);
- ondersteuning project “Administratief Organisatorisch onderzoek” voor de medisch ondersteunende zorgeenheden.
Resultaat: Organisatie laten voldoen aan de minimale variant binnen de kaderregeling AO/IC voor AWBZ gefinancierde instellingen.
Projectadviseur (Planning & Control)
Periode: 04.2005 - 01.2006
Gemeente Amersfoort (100.000+ gemeente)
Verantwoordelijk voor:
- Advies en projectondersteuning bij implementatietraject nieuw financieel systeem (DECADE).
Resultaat: nieuw ingerichte administratieve organisatie t.b.v. implementatie nieuw financieel systeem.
Adviseur (ONP-markt, regio Midden-Oost te Arnhem)
Periode: 1998 - 03.2005
Deloitte (Management Services)
- Projectbegeleiding junioradviseurs bij diverse AO-projecten bij diverse gemeenten.
- Cursusleider training Protos en workshops procesbeheersing (zowel intern als extern);
- Interim Financieel Economisch Medewerker, gemeente 34.000 inwoners;
- Diverse bedrijfsvoeringopdrachten en verbetertrajecten binnen de zorg, onderwijs en lokale en rijksoverheid.